8.1 Ciri-ciri Sistem Pengurusan Pembelajaran

Related image



Ciri-ciri Sistem Pengurusan Maklumat

Learning Management System adalah istilah yang digunakan dengan meluas untuk lingkungan sistem-sistem yang menyediakan capaian kepada perkhidmatan pembelajaran secara atas talian untuk para pelajar, para guru dan pentadbir sistem. Antara perkhidmatan yang disediakan termasuk pengawalan capaian, persediaan kandungan pembelajaran kandungan pembelajaran, alat komunikasi, dan pentadbiran kumpulan pengguna. Biasanya, kita akan menggunakan internet melalui laman web universiti, institut atau kolej untuk memperolehi e-pembelajaran. Penggunaan LMS dapat membantu kita yang selaku pelajar untuk memudahkan pengurusan subjek-subjek setiap semester, membantu pensyarah mengurus subjek yang ditawarkan dan pentadbiran sepanjang pengajian di universiti, institut dan kolej berkenaan.

Mengikut American Society for Training & Development (ASTD, 2002), perisian SPP perlu mempunyai ciri-ciri tertentu iaitu sistem yang boleh menyokong pelbagai prinsip pembelajaran, dapat diintegrasikan dengan Sistem Maklumat Sumber Manusia dan berperanan mentadbir aktiviti pengajaran. LMS mempunyai kegunaan yang meluas dari pelbagai segi. Contohnya, kita boleh menggunakan LMS untuk merancang e-Bahan, mencari maklumat dengan pantas, mengesan pencapaian pelajar, dan mengesan status penggunaan pengguna.

Salah satu ciri utama LMS ialah pengguna boleh meletakkan bahan kursus di atas talian. Butang untuk memprogramkan sukatan atau kandungan kursus, jadual kursus dan bahan kursus yang dikaitkan dengan pelajaran yang khusus seperti salinan bacaan dan ‘power point slides’ daripada kuliah telah disediakan oleh kebanyakan LMS. Pengajar dapat mengesan kemajuan pelajar malalui ciri-ciri penilaian. Mereka juga boleh memberi kuiz dan ujian di atas talian dan meletakkan gred pelajar dalam buku gred di atas talian.

Seterusnya, LMS juga boleh dijadikan sebagai papan berdiskusi. Interaksi antara pelajar dengan para pengajar dapat diuruskan melalui forum, papan bulletin, emel dan chatroom  dalam LMS. Mereka boleh berdiskusi mengenai pembacaan dan menyambung dikusi kuliah di antara sesi kuliah yang formal. Selain itu, LMS mempunyai ciri untuk menjadi alat komunikasi lain. Tenaga pengajar boleh membuat pengumunan ke kelas dan menghubungkan pelajar secara individu dengan mengaplikasikan LMS. Pelajar juga boleh menghantar mesej dan notis di dalamnya. Mereka boleh menyimpan bahan kelas sama ada persembahan yang akan diadakan di kelas kemudiannya atau membuat salinan kedua untuk tugasan kelas di tempat yang selamat dengan kewujudan Lock box.

Selain itu, masa dan tempat untuk melakukan pembelajaran adalah fleksibel. Hal ini membolehkan pelajar menguruskan masa sendiri dengan lebih berkesan dan produktif. LMS melibatkan penggunaaan kos secara efektif. Pembelajaran secara efektif melalui talian ini membolehkan pelajar boleh meneroka maklumat baru menerusi perpustakaansecara digital atau laman web. Pelajar juga berpeluang untuk membincang dan berkongsi maklumat dengan pakar atau pensyarah yang berpengalaman dari universitI atau mana-mana kawasan hanya dengan menggunakan emel menerusi penggunaan LMS.

Di samping itu, ciri lain LMS ialah LMS memusatkan strategi pembelajaran dan pengajaran. Hal ini dikatakan demikian kerana LMS mempunyai peranan penting dalam kegiatan akademik, pengajaran dan pembelajaran dan sistem pengurusan pentadbiran dalam dunia pentadbiran. Perkhidmatan diri dan perkhidamatan kendiri berpandu digunakan dalam LMS. Kita dapat memasang dan menyampaikan inti pembelajaran dengan cepat dan tepat. Bukan itu sahaja, penggabungan kaedah latihan pada platform berasaskan web yang berskala dapat dipermudahkan. LMS disesuaikan dengan kandungan dan membolehkan penggunaan semula pengetahuan serta menjadi sejenis mudah alih sokongan dan standard. Sehubungan dengan ini, perjumpaan kelas yang tidak berjadual dan kelas pendidikan jarak jauhmelalui media lain akan ditingkatkan. Perisian ini dapat menyelia kerja-kerja pelatih dan pelajar dalam bidang atau untuk memberi nasihat akademik.




Ulasan

Sistem Pengurusan Pembelajaran

8.2 KEGUNAAN SISTEM PENGURUSAN MAKLUMAT

8.3 KEPENTINGAN SISTEM PENGURUSAN MAKLUMAT

8.1 CIRI-CIRI SISTEM PENGURUSAN MAKLUMAT